Inanna
Oldtidens kunstneriske fremstillinger
Sist oppdatert: 18. juni 2011.
Akkadisk sylindersegl, ca. 2334-2154 f.Kr.
Typisk fremstilling av Inanna: Hodeplagg som symboliserer at hun tilhører de øverste tolv anunnakiene; den ene foten på en hannløve, som viser hvem som er sjefen; vinger som viser hennes ferdigheter som pilot; muligens et våpen i venstre hånd; og planeten Venus i bakgrunnen.
a) Inanna som samtidslevende
Fra Mesopotamia, 2000-tallet f.Kr.
Motivet antas gjerne å være Inanna og Dumuzi som elskere, men trenger ikke nødvendigvis å være å spesifikt.
© S. Beaulieu, after Teubal 1983: 117.
Sylindersegl ca. 2112-2004 f.Kr.
Inanna på tronen, med den ene foten på en løve, daddelpalme og luftfartøy-symbol i bakgrunnen.
En underordnet anunnaki leder et jordmenneske til henne.
S. Beaulieu, after Wolkstein & Kramer 1983:102
Mesopotamsk sylindersegl, 2000-1600 f.Kr.
Statuen, 175 cm. høy, er kjent som The Goddess with a Vase,
og står nå i National Museum of Aleppo (Syria).
Inanna var beskyttelsesgudinne for det kulturelle hovedsenteret Mari (Syria)
i dets andre gyldne epoke (1900-1759).
Sitchin besøkte muséet og undersøkte statuen nærmere i 1998,
omtalt i The Earth Chronicles Expeditions (2004, kap. 6).
Sitchin argumenterer for at hun hadde en jetpack festet på ryggen,
og at ”vasen” var en styringsboks.
”Vasen” har ikke et hull i bunnen,
og kan ikke brukes som fontene med et skjult vannrør.
Burney Relief (Wiki-artikkel). Ca. 1800-tallet f.Kr.
b) Inanna som myte (1200-tallet f.Kr. -)
Relieff i elfenben,
fra Ugarit Ras Shamra 1550-1150 f.Kr.
Anat var den eneste gudinnen fra Ugarit-kulturen med vinger.
Relieff fra Ugarit, 1200-tallet f.Kr.
Asjera omgitt med dyr som symboliserer fruktbarhet, samt slanger og hodeskaller?
Qetesh-stelen. Inanna som den egyptiske gudinnen Qetesh. 1200/1300-tallet f.Kr.
“In the Qetesh stele, she is represented as a frontal nude standing on a lion between Min of Egypt and the Canaanite warrior god Resheph. She is holding snakes in one hand and a lotus flower in the other as symbols of creation.”
Her ser vi en begynnende fusjon av to kvinnelige anunnakier: Inanna og Ninmah/Hathor.
Se artikkel av Johanna Stuckey.
Qedesh. Fra Ramesses III-perioden (946-915).
Frisyren i Hathor-stil. Hun holder en rød lotusblomst i høyre hånd og en slange i venstre hånd.
Drawing © S. Beaulieu, after Cornelius 2004: Plate 5.16
Liten leirfigur, trolig av Asjera.
Assyrisk segl av Ishtar, ca. 750-650 f.Kr. Drawing © 2008 S. Beaulieu, after Leick 1998: Plate 38.
Illustrasjon av Asjera-pælene som blir hugget ned.
I Det deuteronomistiske historieverk (de syv GT-bøkene Femte Mosebok, Josvas bok, Dommernes bok, Samuelsbøkene 1-2 og Kongebøkene 1-2), som trolig ble forfattet av profeten Jeremia og hans skrivervenn Baruk under Judea-kongen Josjia (641-610), gjentas ca. 40 ganger Yahwehs oppfordring til judeerne om å ”hogge ned Asjera-pælene”.
Persisk segl av Ishtar etter 500 f.Kr. Drawing © 2008 S. Beaulieu, after Parpola 1997: XXX. Fig. c.
Tilbake til:
* Persongalleri over anunnakier, guder og gudinner
* Denne bok, innholdsside
* Home |